ONDERHOUD

ONDERHOUD EN TIPS
Op deze pagina geven we je graag enkele tips voor onderhoud en gebruik, welke voortkomen uit onze eigen ervaring. Deze tips zullen de levensduur en de prestaties van de ketting duidelijk verbeteren.


Een nieuwe ketting

De buitenzijde van de ketting voelt vaak kleverig aan. Deze kun je schoonmaken met een doek met wat (niet agressieve) ontvetter. Dit voorkomt het aantrekken van vuil.

Wanneer moet je onderhoud plegen aan de ketting?
Wanneer je je ketting moet onderhouden hangt sterk samen met de omstandigheden waarin je rijdt. Natte, off-road, stoffige of modderige omstandigheden vereisen intensiever onderhoud dan schone en droge omstandigheden.

Let op het volgende:
  • Lawaaierig lopen van de ketting (droge, ratelende ketting)
  • Verminderde schakelprestaties;
  • Chain-s (de ketting blijft hangen aan het kleine/middelste kettingblad);
  • Piepende geluiden van de aandrijving

Voor gebruik op de racefiets is het belangrijk om de ketting iedere maand of om de 250 kilometer te controleren. Bij gebruik op de MTB minimaal iedere 100 kilometer.



Use a piece of dry cloth Cleaning the bearing ends
Gebruik een droge doek. Maak de ketting schoon.
lubricate the chain ends lubricate the rollers

Smeer het uiteinde van de

ketting.

Smeer de rolletjes.
Schoonmaken
  • Gebruik altijd een droge doek om de ketting schoon te maken
  • Vergeet  de cassette, voorderailleur en de derailleurwieltjes niet
  • Gebruik een borstel (oude tandenborstel) om modder en zand te verwijderen en, indien nodig, warm water met  afwasmiddel
  • Gebruik geen zure of alkalische reinigingsmiddelen (zoals  roestverwijderaars). Deze kunnen de ketting beschadigen en kettingbreuk veroorzaken
  • Leg je ketting niet in een (agressief) bad met ontvetter. Dit verwijdert het bestaande vet tussen de rolletjes en de pin en kan kettingbreuk veroorzaken. Tevens is dit slecht voor het milieu
  • Wanneer de ketting echt heel vuil  en moeilijk schoon te maken is, kan je, naast het gebruik van een borstel, wat ontvetter op doek doen en deze gebruiken om de buitenzijde van de ketting te reinigen
  • Gebruik liefst geen kettingwasmachine in combinatie met ontvetter. Hiermee ruïneer je zeker je ketting
  • Sommige fabrikanten van smeermiddelen adviseren om de ketting volledig te ontvetten. KMC raadt dit sterk af

Inspecteren
Inspecteer je ketting regelmatig op:
  • slijtage
  • schade
  • gesteldheid van het oppervlak (roest etc.)

Smeren
  • Smeer de ketting wanneer nodig en telkens wanneer je deze hebt schoongemaakt.
  • Voordat je de ketting smeert, moet deze eerst geheel droog zijn.
  • Gebruik een smeermiddel dat geheel doordringt in de lagers. Op deze manier smeer je de delen van de ketting die het meest gevoelig zijn voor slijtage.
  • Maak gebruik van het juiste smeermiddel – met een spuitbus kun je dit testen door een kleine hoeveelheid op je hand te spuiten – dit voelt eerst vochtig aan (voor penetratie), na enige tijd moet het dan wat plakkerig of droog worden (voor duurzame smering).
  • Om een ophoping van overtollig vet te voorkomen, alleen smering aanbrengen op kritische delen, zoals de rollers. Dit voorkomt piepen en slijtage van de ketting.
  • Breng weinig vet aan op de rest van de ketting, om roest te vermijden.
  • Verwijder overtollig vet van de rest van de ketting met een droge doek. Dit voorkomt het aantrekken van vuil en stof.
  • Voor het rijden onder natte of modderige omstandigheden is het aan te bevelen om wat was aan te brengen, nadat de ketting gesmeerd is.
  • Wanneer je een fiets met derailleur hebt, kun je in principe de zelfde tips gebruiken voor het onderhoud en smeren van de derailleurwieltjes, kettingbladen en de cassette.
  • Reinig de uiteinden van de ketting en zorg dat er geen vuil aan de binnenzijde van de rollers zit. Smeer de binnenkant van de rollen voordat je de ketting gaat monteren. Breng ook wat smeermiddel aan op de pinnen van de sluitschakel.
Smeer de binnenkant van de rollen voordat je de ketting gaat monteren. Breng ook wat smeermiddel aan op de pinnen van de sluitschakel.

Test ten slotte de ketting door even op alle versnellingen te schakelen en wees er zeker van dat alles perfect functioneert.


Duurzaamheidicon warranty
In het algemeen bieden onze Long Life of Hi-performance (X en X-SL) kettingen de beste duurzaamheid en prestaties. Men vraagt ons vaak: “Hoeveel kilometer kan ik met een ketting rijden?”. De uitkomst van vele praktijktesten is, dat de levensduur van een ketting sterk kan varieren, van zo’n 1000 km (heavy duty MTB) tot 17000 km (race).


Uiteraard hangt de slijtage af van individuele omstandigheden:
  • het gebruik (prestaties, frequent schakelen, kettinglijn);
  • omstandigheden (terrein, nat, droog, modder, water, zout);
  • kracht van de rijder;    
  • de mate van onderhoud.
X-Serie kettingen van KMC zijn uitvoerig getest en vergeleken met andere merken. We kunnen met een gerust hart zeggen, dat u niet wordt teleurgesteld; we hebben zelfs een unieke tevredenheidsgarantie op veel van onze producten!

Voorkom onnodige ketting slijtage
Om de maximale levensduur uit de aandrijving te halen , onafhankelijk van welk type ketting je gebruikt:
  • Volg onze onderhoud tips
  • Probeer bij het schakelen een zo recht mogelijke kettinglijn aan te houden tussen de voorbladen en de cassette (voorkom  extreme posities, zoals het kleinste voorblad met het kleinste kransje van de cassette of het grootste voorblad in combinatie met het grootste kransje van de cassette)
  • Probeer bij het schakelen te anticiperen op de situatie (dat wil zeggen: schakel op tijd wanneer je bergop rijdt, om te veel kracht op de ketting te vermijden)
  • Schakel naar het kleine voorblad voordat je stopt of afstapt, zodat je vanuit stilstand niet hoeft te schakelen

Controleer de slijtage van de ketting
Een versleten ketting heeft een negatieve invloed op de aandrijving. Niet alleen op de schakelprestaties, maar met een extreem versleten ketting riskeer je ook kettingbreuk. Met het regelmatig vervangen van je ketting ben je verzekerd van optimale schakelprestaties, verminderde slijtage van je kettingbladen en cassette en vermijd je een overslaande ketting. Wanneer je niet beschikt over een slijtagemeter, kun je ruwweg de slijtage meten door de ketting op het buitenblad te plaatsen en midden op het blad omhoog te tillen. Wanneer je de ketting meer dan een halve schakel omhoog kan trekken, is je ketting of kettingblad of zijn beiden wellicht versleten.

Chain Checkers
KMC heeft twee chain checkers ontwikkeld. De reguliere, welke een goede indicatie van de slijtage van de ketting geeft en een speciale digitale slijtage meter, de Digital Chain checker, welke exact de slijtage van de ketting aangeeft. Door de ketting tijdig te vervangen (niet te vroeg en niet te laat) voorkom je buitengewone slijtage van de andere onderdelen van de aandrijving en vermijd je onnodig hoge reparatiekosten.

Regular chain checking Regular Chain Checker
Regular chain checking. Regular Chain Checker.
Digital Chain Checker
Digital Chain Checker

In het algemeen adviseert KMC om de ketting met de volgende regelmaat te controleren:
  • Op de weg en onder droge omstandigheden: iedere 500 kilometer
  • Off road of onder meer extreme omstandigheden: iedere 150 kilometer

Nota bene: De levensduur van de ketting varieert; dit hangt af van welk product je gebruikt, de omstandigheden waarin je rijdt en de mate van onderhoud dat je pleegt.


“Een ketting is een ketting,

er is weinig onderling verschil”


We hopen dat je je er na het lezen van deze tekst van bewust bent geworden, hoeveel verschillende toepassingen, behandelingen en eigenschappen er komen kijken bij een op het oog simpel product, de ketting. Deze ‘simpele’ ketting – die uit ongeveer 650 individuele onderdeeltjes bestaat – is waarschijnlijk een van de belangrijkste, high- tech en cruciale onderdelen op je fiets. Wanneer de ketting goed werkt ben je je van zijn bestaan niet bewust, maar wanneer er iets fout gaat, zul je je ergeren aan de verminderde prestatie, het storende geluid of, erger nog, kettingbreuk.

 

Ton Keller, mechanic VacanSoleil- DCM team
Ton Keller, mechanicien VacanSoleil-DCM team


© 2017 KMC Chain Europe BV | All Rights Reserved | Design: Wiep.frl | Powered by: Knoop.frl